Jak funkcjonuje usługa list mailingowych: role i odpowiedzialność
Z usługą list mailingowych związane są cztery typy ról:
- administrator;
- właściciel;
- moderator;
- subskrybent.
Jedna osoba może mieć przypisanych wiele ról (na przykład można być właścicielem i moderatorem listy, a także subskrybentem kilku innych).
Administratorzy
Administratorzy zajmują się zarządzaniem usługą list mailingowych. Ich obowiązki to:
- zarządzanie serwerem list mailingowych (wdrażanie, obsługa, itp.);
- określenie ogólnych zasad dla danej usługi list mailingowych:
- kto może prosić o utworzenie nowej listy,
- które opcje zarządzania listami będą dostępne (definicje scenariuszy),
- co powinny zawierać domyślne pliki (stworzenie szablonów),
- jak będzie wyglądać interfejs webowy;
- określenie sposobu używania usługi list mailingowych i udokumentowanie tych zasad przez stworzenie statutów na potrzeby subskrybentów, moderatorów i właścicieli;
- zatwierdzanie próśb o utworzenie listy;
- tymczasowe zastępowanie właścicieli list w razie potrzeby; z drugiej jednak strony, administratorzy nie powinni wykonywać obowiązków moderatorów.
Właściciele list i moderatorzy mogą zwrócić się do administratorów, gdy natrafiają na nieudokumentowane problemy i po wszelkie wskazówki. Aby ograniczyć ilość wiadomości wysyłanych do administratorów, subskrybenci powinni zwracać się z problemami raczej do właścicieli list.
Właściciele
Właściciel listy to jej twórca lub osoba, która poprosiła o utworzenie listy lub stała się za nią odpowiedzialna. Rola właściciela:
- określenie sposobu korzystania z listy;
- napisanie statutu listy przeznaczonego dla subskrybentów;
- wskazanie jednego lub kilku moderatorów;
- zarządzanie subskrypcjami;
- decyzja, czy udostępnić subskrybentom przestrzeń dokumentów współdzielonych;
- odpowiadanie na pytania subskrybentów i potencjalnych subskrybentów dotyczące listy;
- itd.
Lista może mieć kilku właścicieli. Jednak 'uprzywilejowany' profil zarezerwowany jest dla twórcy listy, inni właściciele mają profile 'zwykłe', z mniejszymi przywilejami.
Moderatorzy
Moderatorzy są wskazywani przez właściciela listy. Ich rolą jest kontrola wiadomości wysyłanych na listę: moderator po zapoznaniu się z wiadomością akceptuje ją lub odrzuca. Moderacja ma miejsce zanim wiadomość zostanie rozesłana do subskrybentów. Odrzucenie wiadomości z reguły skutkuje wysłaniem do nadawcy powiadomienia z wyjaśnieniem powodów odrzucenia.
Lista może mieć jednego lub kilku moderatorów; właściciel listy jest także moderatorem.
To dotyczy tylko moderowanych list.